Інтелектуальний мовознавчо-літературний турнір "Бринить-співає наша мова..." - Тиждень української мови та літератури - Предметні тижні - Методичне портфоліо - Записник сучасного вчителя
П`ятниця, 09.12.2016, 02:58Ви увійшли як Гість | Група "Гості"

Записник сучасного вчителя



Методичне портфоліо

Головна » Статті » Предметні тижні » Тиждень української мови та літератури

Інтелектуальний мовознавчо-літературний турнір "Бринить-співає наша мова..."

БРИНИТЬ-СПІВАЄ НАША МОВА, ЧАРУЄ, ТІШИТЬ І П'ЯНИТЬ

ЛІТЕРАТУРНО-МОВОЗНАВЧИЙ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ ТУРНІР

Над всі багатства і припливи мод
Шануймо мову серцем і вустами.
Народ без мови — це вже не народ,
Без мови всі б ми сиротами стали.
Шануймо мову над усі скарби,
Якщо ми хочем зватися народом.
- За рішенням ЮНЕСКО 21 лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. В Україні цей день започаткували з 2002 року. Рідна мова для кожного є оберегом, таїть у собі пам’ять народу, оберігає й передає із покоління в покоління духовні скарби.
- Відзначаючи цю дату, ми вирішили провести літературно-мовознавчий інтелектуальний турнір і позмагатися в тому , хто саме буде найкращим знавцем тонкощів нашої співучої солов’їної мови в нашій школі

І. Вітання команд - «Знайомство»
1.Назва. 3. Вітання журі.
2.Девіз. 4. Пісня.

1. Команда «МИСЛИВЦІ НА РОЗУМ» Команда «ЧУХРАЇНЦІ»
Девіз: Думати - колективно, Ми є діти чухраїнці,
Діяти - оперативно, Вкраїнського ми роду.
Сперечатись - доказово, Бо чухраїнці- то є назва
Це для всіх обов’язково! Славного народу.
2. Звернення до журі:
Вітаємо Вас, справедливе журі! Повага вам, судді,
Ми б дуже хотіли, щоб ви не скупились Привіт вам, журі!
І нашій команді хоч бал присудили. Та тільки суворо ви нас не судіть.
І всі ми віддячимо вам за усе, І смійтеся з того, що викличе сміх.
І разом із вами махнем у турне. Сміятися голосно й суддям не гріх!
Від нас Ви прийміть ось ці квіти Даруємо вам окуляри,
І знайте: розумні ми діти! Щоб гарно Ви пильнували.

3. Звернення до противника:
Противник сьогодні Знову зустрічаємось,
Серйозний у нас. Знову поєдинок.
О,чухраїнці, вітаємо вас. Дружно привітаємось,
Хай гумор на хвилях дорогий противнику!
Злітає дзвінких Хочем, щоб противник наш
І сміх щиросердний другом був завжди для нас.
Єднає усіх.

4. Звучить пісня команд «Я люблю Україну свою»
І ТУР
«Розминка»
- Отож, почнемо. Зараз кожна команда отримає кілька запитань, відповівши на які правильно , команда може заробити по один бал за правильну відповідь
Команда «Мисливці на розум»
І.Чи може словосполучення складатися з одного слова? (Не може)
2. «Жовтіє лист» — це словосполучення чи речення? (Речення)
3.Чи правильно, що підмет відповідає на питання що робити? що зробити? (Неправильно)
4. Які ви знаєте другорядні члени речення? (Додаток, обставина, означення)
5. Найменша одиниця мови (Звук)
6. Чи може бути іменник у називному відмінку обставиною? (Не може)
7. Якого роду іменник «цеце» ? (Жіночого, бо муха)
8. Речення, у яких дві або більше граматичні основи — це ... (складні речення)
9.Чи ставиться інколи між підметом і присудком тире? (Ставиться)
10.Як називається присудок, виражений одним словом? (Простим)
11.Найбільша одиниця мови (Текст)
12.Чи може речення складатися з одного слова? (Може)
13. До якої відміни належить іменник «сани»? (До жодної)
14. Знак, яким виділяється пряма мова?(лапки)
15. Що означає вислів «Ще їжджу»?(Шиплячі звуки)
16.Скільки звуків в українській мові? (38)
17. Які слова мають префікс прі-?(Прізвище, прізвисько та прірва)
18. Слово це – старовинна будова
З гостряками мурованих веж .
Щойно зміниш ти наголос слова –
То одразу будову замкнеш (Замок – замок= омонім)
19. Знак у слові пів-Європи? (Дефіс)
20. Який «військовий» виняток ви знаєте ? (Військовополонений та військовозобов’язаний пишуться разом, решта слів з «військово-» пишуться через дефіс)

Команда «Чухраїнці»
1. Що вивчає синтаксис? ( Словосполучення та речення)
2. Слово або декілька слів, зв’язаних за змістом і граматично,має завершену інтонацію, виражає закінчену думку- це… (речення)
3. Частина мови «ой»? (Вигук)
4. Скільки частин мови в українській мові? (10)
5. Що вивчає фонетика? (Звуки мовлення)
6. Слова, їх значення, походження і вживання вивчає …. (Лексикологія)
7. Слова близькі за значенням, але різні за вимовою…. (Синоніми)
8. Скільки букв в українській мові? (33)
9. Назвати самостійні частини мови (Іменник, прикметник, числівник, займенник, прислівник, дієслово)
10. Назвати службові частини мови (Прийменник, сполучник, частка)
11. Що означає вислів «Кафе «Птах»? (Перед к, п, т, х, ф пишемо префікс с-)
12. Якими членами речення виступають службові частини мови? (Не є членами речення)
13. Що таке алфавіт? (Сукупність букв, розташованих у певній послідовності)
14. Якого роду іменник «торнадо»? (Чоловічого, бо вітер)
15. Чи правильно сказати «баб- бабів, губ- губів, легень –легенів»?( так, існують паралельні форми)
16. Що означає вислів «ми винили рій»? (Сонорні звуки)
17. Яким способом легше вивчити дзвінкі та глухі звуки? (За алфавітом до букви «о» дзвінкі, крім «п», а після «О» - глухі , крім «Р»)
18. Загадка:
Сіно я заготовляю
І дівчину прикрашаю,
А у річці чи на морі
Погуляю на просторі (Коса- коса = омонім)
19. Знак у слові В’ячеслав(Апостроф)
20. Який ввічливий виняток ви знаєте з часткою «будь»?( «Будь ласка» пишеться окремо , а інші слова з будь – через дефіс)
ІІ тур
«Жартівлива торбинка»
Гравці витягають з торбинки номери жартівливих запитань і відповідають на них (За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)

1. До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати назву крупи?
2. Як з буряка можна зробити бурю?
3. З чого починається день ?
4. Що стоїть між небом і землею?
5. Якого каміння немає в морі?
6. Географічна назва, до складу якої входить прикметник на позначення кольору?
7. Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі?
8. Яка рослина убиває звіра?
9. Як написати одним словом “мати, батько, син, дочка”?
10. Чого багато має болото, менше – море і зовсім не має річка?
11. Як записати 5 днів тижня , не називаючи їх назв?
12. Скільки яєць можна з’їсти натщесерце?
13. Може пінгвін назвати себя птахом?
14. Як написати «мишоловка» п’ятьма буквами?
15. Які два займенники псують дорогу?
16. Яке поле не виореш?
17. Лесик витрачає на дорогу до школи 5хв. Скільки хвилин він витратить, якщо піде разом з сестрою?
18. Що носиш ти, а називають всі
19. Назвіть українську букву , якої немає в жодній мові світу
20. Як написати в трьох клітинках «мерзла вода»?
21. Назва якого птаха складається з 40 однакових букв?
22. Яке українське місто має гладеньку назву?

ІІІ тур
«РЕДАКТОР»
- Команди , поділіться на 2 підгрупи . Завдання першої - замінити запозичені слова відповідними українськими. Завдання іншої - відредагувати речення на картках
- На це дається дві хвилини . Кожна правильна відповідь приносить команді 1 бал.
Цікава афіша
Бурхливі аплодисменти
Відомий бард
Інтелектуальний турнір
Шевченкова біографія
Сучасний сервіс
Відомий голкіпер
Науковий експеримент
Цікавий конкурс
Портрет юнака
Яскрава ілюмінація
Далекі горизонти

( Команда, яка перша справиться , отримує 1 додатковий бал. За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)
«Мисливці на розум»
Найбілша аптека на вулиці Короленко.
Будте добрі подзвоніть пізніше.
«Чухраїнці»
Виграли києвляни.
Батько працював на посаді бухгалтера до шести десяти років.
IV тур
«Прощавай, суржику!»
- Ваше завдання – усно виправити помилки .За кожний правильний вислів нараховується по 1 бал
ЗАВДАННЯ ДЛЯ І КОМАНДИ
1. Не сиди на полу – не сиди на підлозі .
2. Урок почнеться в 13 годин – урок почнеться о 13 годині.
3. Мені повезло: не визивали до дошки - мені пощастило: не викликали до дошки.
4. Дошку вимили чистою тряпкою – дошку вимили чистою ганчіркою.
5. Відкрийте форточку - відкрийте кватирку.
6. Учні прийняли участь у змаганнях - учні брали участь у змаганнях.
7. Перша прем’єра – прем’єра
8. Являється студентом- є студентом
9. Рана зажила - рана загоїлась
ІІ команда
1. Хронометраж часу- хронометраж
2. Чергувати в столовій – чергувати в їдальні
3. Білети на поїзд – квитки на потяг
4. Святкові міроприємства – святкові заходи
5. Виключення з правопису – виняток з правопису
6. Здавати екзамен – складати іспит
7. Невірний номер - неправильний номер
8. Любий учень - будь-який учень
9. Закрийте двері - зачиніть двері
V тур
“Відгадай прислів`я”
Кілька учасників мають письмове завдання : розставити за алфавітом слова на картці . Якщо завдання буде виконано правильно, то останні букви слів складуть прислів`я
(За правильно виконане завдання команди отримують по 10 балів)
Поки команди працюють , учень розказує гумореску «Учення - світ», «Синаша»
«Учення світ»
Зубрить дід англійську мову,
Хоч йому вже близько ста.
З словником казки дитячі
Помалесеньку чита.
- Пліз гет май шюз мендід, бабо! –
Раз повів він мудру річ.
Баба злиться: - Що це значить?
- Постав валянки у піч.-
Вранці баба діда будить:
- Гей-о’кей! Шурлей-мурлів!-
Дід питає:
- Що це значить?
- Правий валянок згорів

«Синаша»
Приїхав у своє село
Із города синаша
І від порога заявив:
– Дай порубать, мамаша!
На сина очі підвела
Отетеріла мати:
- У мене зараз, як на гріх,
Нема чого рубати.
Оце провідував мене
Онук учора, Вова,
То він, спасибі, порубав
Усі геть-чисто дрова…
Синок осікся, а тоді:
- Поїсти дайте, мамо…
- Отак, синочку дорогий,
І говорив би прямо!
А то приїхати не встиг
Погостювать в суботу –
І вже хапаєшся мені
Одразу за роботу…
Слова для 1-ї команди: степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге, число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.
Вилов- Виступ- Вище- Вівчар- Відліт- Відплата- Відступ-Жар- Зала- Палац- Питання- Підрив- Підріс- Стебельце- Степ- Удруге- Футляр- Хороше- Хром – Число- Шарж- Яйце
(Відповідь. Вперта праця все переможе)
Слова для 2-ї команди: сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку, зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.
Вишенька-Віз – Горб- Доверху- Жайворонок- Жердка- Здогад- Зерно- Зовсім- Зранку- Листопад- Лицар- Личко- Ліс- Переліт- Радощі- Сад- Холодно- Цукор – Чисто- Шланг- Щітка
(Відповідь. Азбука – до мудрості дорога)
«НАРОД СКАЖЕ, ЯК ЗАВ»ЯЖЕ »
- Заговори, щоб я тебе побачив, - звертався до незнайомця давньогрецький філософ Сократ. І дійсно, мовлення людини може розказати про неї багато чого. Тому треба стежити за своєю мовою, розвивати мовлення, намагатися зробити його образним, яскравішим. Максим Рильський радив: «Немає мудріших, ніж народ учителів. У нього кожне слово - то перлина, то праця, то натхнення, то людина…». Поет мав на увазі прислів’я та приказки, які є узагальненою пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду. Прислів’я та приказки впевнено можна назвати перлинами народної мудрості, бо вони відшліфовувалися століттями й за ними стоїть авторитет багатьох поколінь. Вони, як пломінь, вихоплюють і висвітлюють найсуттєвіше. Знання і використання їх у мовленні – це ознака освіченості, загальної культури. Зараз ми перевіримо, чи знаєте ви прислів’я.
Продовж прислів'я:
1. 1)Око бачить далеко,( а розум далі)
2. Умієш говорити.. .(умій слухати)
3. Говори мало, слухай багато.. .(а думай ще більше)
4. Дав слово.. .(дотримай його)
5. Більше діла.. .(менше слів)
6. Дерево міцне корінням, а…(людина родом і народом)
ІІ команда
7. Гостре словечко...(коле сердечко)
8. Шабля ранить голову, а слово.. .(душу)
9. Не хочеш почути поганих слів, не кажи.. .(їх сам)
10. Людей питай, а…(свій розум май)
11. Не кажи гоп, ….(доки не перескочиш)
12. Бджола жалить жалом, а..( чоловік словом)
VI тур
“Шашки”
На шаховій дошці замість шашок розкладені чорні та білі картки, на звороті яких написані слова. У змаганні беруть участь по черзі всі учасники. Кожну картку треба захистити (правильно поставтити наголос у слові). За кожне правильно наголошене слово учасники отримують по 1 балу.
Одинадцять , ознака, завдання, виразний, подруга, арахіс, господар, олень, псевдонім, корисний, документ, читання, випадок, загадка, статуя, центнер Водохреще, кілометр, український, ненависть, мереж, середина, решето, асфальт, листопад, алфавіт,чорнозем, чорнослив, легені, моя, вірші, вимога, жалюзі, своя
VІI тур
«ПРЯМО ЧИ ВЛУЧНО» (ФРАЗЕОЛОГІЗМИ)
- Мабуть, хоч раз послухавши цікавого співрозмовника, ви ловили себе на думці, як доречно він вживає у спілкуванні влучні, крилаті вирази народної розмовної мови, як приємно стає на душі від враження, що людина так майстерно володіє мовою. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. І називаються вони фразеологізмами. Вони найяскравіше виражають національний характер мови. Тому-то й наступний наш конкурс - «Прямо чи влучно». Умова конкурсу: фразеологізми потрібно замінити словами-синонімами. Кожна правильна відповідь 1 бал.
1. Хоч око виколи – темно
2. Держати хвіст трубою – триматися
3. Взяти ноги в руки – втекти
4. Ніде й голці впасти – тісно
5. Перелічити ребра – побити
6. Зробити з мухи слона – перебільшити
7. Пекти раків – почервоніти
8. Палець об палець не вдарити – ледарювати.
9. Мати голову на плечах – розумний
10. Продавати зуби – сміятися
11. Замилювати очі – обдурювати
12. Як нитка за голкою - невідступно
- Ускладнюємо завдання . Я називатиму частину фразеологізму, а ви його закінчуєте:
1. Підливати олії…(у вогонь)
2. Товкти воду ….( у ступі)
3. У свинячий …(голос)
4. Спіймати вітра ….(в полі)
5. Ні риба…..(ні м'ясо )
6. Дамоклів …(меч)
7. Авгієві…(стайні)
8. Муха …(в окропі)
9. Між молотом і.. (ковадлом)
10. Як горохом …(об стіну)
11. П’яте колесо …(у возі)
12. Сім п’ятниць …(на тиждень)
13. За холодну воду …(не братися)
14. Від букви …(до букви)
15. Спіймати…… (облизня)
16. Як гриби …(після дощу)
17. Попускати ….(віжки)
18. Глека ….(розбити)
19. Мати голову ….(на плечах)
20. Хоч греблю…(гати)
ВПІЗНАЙТЕ ФРАЗЕОЛОГІЗМ ЗА КАРТИНКОЮ (ПРЕЗЕНТАЦІЯ)
VIII тур
«МУКИ ТВОРЧОСТІ» -
Домашнє завдання
Творчість - це природна потреба людини. Відомі факти про те, що видатні музичні, художні й літературні таланти часом виявляються вже в ранньому дитинстві.
Моцарт від чотирьох років грав на клавесині, у п'ять уже писав музику, у вісім - створив першу сонату й симфонію, в одинадцять - першу оперу. Шевченко малював з раннього дитинства. Першу поезію Леся Українка написала у дев'ять років, Максим Рильський - у сім.
А ви вже в такому віці, що настав час творити. Це справді, нелегко, тому конкурс називається «Муки творчості». На домашнє завдання вам було заримувати слова:
Картка 1. перлина, країна дорожіть, любіть. Картка3. Сміх, сніг, весна красна
Картка 2. Буває, забуває, мова, основа Картка 4: буває, забуває, мова, діброва

Придумайте нові назви для шкільних предметів та предметів побуту, використову-ючи українські префікси чи суфікси: математика(наприклад, «числоскладання») українська мова, література, фізкультура, праця, музика, гребінь, ручка, школа, біологія, дискотека .

IX етап
ЛІНГВІСТИЧНИЙ ДВОБІЙ КАПІТАНІВ
Перед двобоєм роздаю «Витівки жартівника» командам , поки вони редагують речення, капітани виходять на сцену для двобою.
( капітанам дається завдання розгадати по кілька загадок)
Як записати слово робота п’ятьма літерами? (праця), чотирма (труд)
Як записати в чотирьох клітинах словосполучення «суха трава»? (сіно).
Остання буква в числівнику «п’ятдесят» (Т)
Слух музичний чи музикальний? (Музикальний)
Житель чи мешканець будинку? (Мешканець будинку, але жительУкраїни)
Котра година чи скільки годин? (Котра)
Пам’ятник чи пам’ятка архітектури?( Пам’ятка )
Ставлення чи стосунки до людей ? (Ставлення, а стосунки між людьми)
Походження слова «алфавіт»? (альфа і бета- початкові букви грецького алфавіту )
Походження слова «азбука»?( «Аз» і «буки» - початкові букви старослов’янського алфавіту)

Перифрази( на картках самостійно; тим часом команди оголошують результати «Витівок жартівника»)
Дочка Прометея, співець чуття єдиної родини, Кобзар, перший громадянин Всесвіту, великий комік, Каменяр, українська Сапфо, корифей українського театру, творець залізних строф, мандрівний філософ
Боксери, хлібороби, прикордонники, геологи, риба, вугілля, ліс, лікарі, хутро, очі, автомобіль
Довідка. І. Карпенко-Карий, П. Тичина, Т. Шевченко, Маруся Чурай, Леся Українка, Чарлі Чаплін, Ю. Гагарін, І. Франко , Євген Маланюк, Григорій Сковорода
Довідка: легені Землі, майстри врожаїв, люди в білих халатах, м’яке золото, живе срібло, майстри шкіряної рукавички, люди в зелених кашкетах, розвідники підземних надр, чорне золото, дзеркало душі, залізний кінь
А тим часом команди отримують завдання від Жартівника на картках
«Витівки жартівника»
(кожна команда отримала картку, в якій записано речення з помилками. Завдання – відреда- гувати речення
І КОМАНДА:

1. Мій презлий собака пише: хлопчик живе в маленькій будці.
2. У собаки була морда з великими очима та пухнастим хвостом.
3. Бувають люди консерванти
ІІ КОМАНДА:
4. Коли хлопчик відкрив хвіртку з гарчанням, на нього кинувся великий пес.
5. Прислів`я - це стислий вуличний вислів.
6. До хімічних явищ належать іржання цвяхів та потухання яєць.
СЛОВО ЖУРІ ЗА І ЧАСТИНУ
ІІ ЧАСТИНА
В наш чудовий час вічно житиме Тарас

ВІДЕОРОЛИК ДО 200-РІЧЧЯ Т.ШЕВЧЕНКА
- Друга частина нашого турніру присвячена 200-річчю від дня народження Тараса Григоровича Шевченка. Хто не знає його «Кобзаря», у якому вміщена найцінніша спадщина нашого народу!? Хто не знає його «Катерину», «Заповіт», «Мені тринадцятий минало»!? Його творчість цінується і буде цінуватися. У його творах українська мова вперше зазвучала з незвичайною силою. Наш Кобзар своїм талантом розкрив невичерпні багатства народної мови. Він осягнув чарівну музикальність українського слова. Велика простота його мови, точність , мужнє звучання досі лишаються для письменників України невичерпним джерелом і зразком великої роботи поета над словом. Так давайте ж досліджувати й нести слово Шевченка на вищу сходинку нашої поезії!
КОНКУРС№1
«Сторінками біографії»
За 1 хвилину ви повинні дати відповідь на запитання (за кожну правильну відповідь по 1 бал)
І команда
1.Коли народився Т.Г.Шевченко? (9 березня 1814 року)
2.Як звали матір поета? ( Катерина Яківна Бойко)
3.Назвати ім’я сліпенької сестри Тараса. (Марія)
4.Коли померла матір Шевченка? (20 серпня 1823р., коли Тарасику було всього дев’ять з половиною років)
5.Яке прізвище пана Шевченка? (Енґельгардт)
6.Художник, який першим помітив у Шевченка справжній талант живописця і став йому допомагати. ( І.Сошенко)
7. Яка картина Шевченка є ілюстрацією до однієї з його поем? ( «Катерина»)
8. Скільки творів увійшло в перший «Кобзар»? ( 8)
9. Скільки віршів Шевченка було покладено на музику?(близько 500 хорових, сольних,оперних, симфонічних та інших творів на тексти чи за мотивами поетичних шедеврів Шевченка)

ІІ команда
1. Як звали батька Шевченка? ( Григорій)
2. Скільки в родині було дітей? ( 6)
3. Назвати подругу дитинства Шевченка. ( Оксана Коваленко)
4. У скільки років він став сиротою? ( В 11 років)
5. У якому році був виданий перший «Кобзар»? (1840р.)
6. Український письменник, що один із перших підтримав Шевченка як поета і допоміг йому в самоосвіті. ( Є. Гребінка)
7. Коли Шевченко був викуплений з кріпацтва? (25 квітня 1838р.)
8. Скільки «коштувала» його воля? (2500 карбованців асигнаціями)
9. Хто з українських композиторів писав музику до віршів Шевченка?(М.Лисенко, К.Стеценко,Мик. Аркас, Яків Степовий, Михайло Вериківський)
КОНКУРС №2
«Заморочки з бочки»
( Гравці по черзі дістають з діжки жетони з номером запитання, серед жетонів є 1 із написом «Щасливий випадок», хто його витягне , той отримає 1 бал автоматично).
1. Що в перекладі з грецької означає ім’я «Тарас»? ( Буквально- «бунтівник»)
2. Чому ім’я Катерина було подвійно дороге поетові? ( Бо це ім’я і його матері, і старшої сестри-няньки)
3. Звідки походить прізвище Шевченко? ( Дід за ремеслом був швець)
4. Яку освіту здобув Тарас Григорович? ( Закінчив Академію Художеств )
5. У якому селі народився Шевченко? ( Моринцях)
6. Скільки прожила мати Тарасика? (37 років)
7. Назвати братів і сестер Шевченка.( 1- Микита; 2-Катерина; 3-Тарас; 4-Йосип; 5-Ярина; 6-Марія.)
8. Певний час гімном України вважався один із віршів Шевченка. Що це за вірш?
( «Заповіт»)
9. ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК
10. Де і на якій горі похований поет? ( На Чернечій горі під Каневом)
3.Музичний конкурс
(пісні на слова Т.Г.Шевченка)
1. Віночок пісень на слова Т.Шевченка(МАКСИМАЛЬНИЙ БАЛ – 5 БАЛІВ)
2. «Бандуристе, орле сизий»
4 КОНКУРС
«Конструктор»
Правильно утворіть слова з цих скл адів і прочитайте рядки з поезії Т.Г.Шевченка:
1) Зо, ди, ве, ре, няя, моя, рою, чір, зій, над, го,По, з то, лі, в не, го, ти, рим, сень, во, бою, хе, ко
2) Рв т стгн Днпр шркй, срдтй втр звв
ІІ команда
1) Во, те, че, я, ра, во, да з-під,
На , до, я, ром, ли, ну
2) Н пнщн пшнц жл втмлс, н спчвть пшл в снп, пшкндбл вн сн гдвть
Поки учні складають, докупи рядки віршів, звучить бувальщина з життя Тараса Григоровича
У ТЕАТРІ
Раз Тарас Григорович Шевченко пішов у театр, сів і сидить , чекає початку. А тут заходить якийсь пан з пані. Пан товстий, а пані худа, як тріска, і висока, як стеблина . Пані треба сідати поруч з Шевченком - так квиток попався. От пані тоді й каже панові:
- Треба якось прогнати цього мужика , що сидить поряд.
А Шевченко був одягнений попросту.
Пан посидів трохи, а тоді й каже Шевченкові:
- У вас, дядьку, почім свині в селі?
А Шевченко підслухав , що вони з пані балакали про нього,і одказує йому:
- За такого кабана, як ти, пане, то дорого платять, а така свиня , як ота пані, то ніпочім, не коштує і копійки.
5. КОНКУРС
«ГОНКА ЗА ЛІДЕРОМ»
-Зараз я буду в темпі задавати запитання командам. Хто швидше підніме руку і скаже правильну відповідь, та команда отримує бал. Час туру - 2 хв.
1. Назвіть перший поетичний твір Т.Г.Шевченка , написаний ще до викупу з кріпацтва.
( «Причинна» 1837р.)
2. Що значить у житті Шевченка число 47, 13 та 34?
3. Який свій поетичний твір присвятив Т.Г.Шевченко Жуковському? («Катерина»)
4. Кому саме з українських кобзарів у 1860 році Т.Г.Шевченко подарував збірку «Кобзар»?
(Остапу Вересаю)
5.Якої букви немає в поемі «Сон»? ( ф )
6.Геніальний російський актор, товариш Кобзаря . ( М. Щепкін)
7. Чиї це слова: « Він був сином мужика і став володарем у царстві духа»?(І.Франка)
8.Який твір Т.Г.Шевченка було вперше екранізовано? («Катерина»)
9. Скількома мовами перекладено «Заповіт»?(100)
10. Який твір написаний Шевченко за десять днів до смерті? («Чи не покинуть нам , небого»)
11. Як пов'язаний Тарас Григорович з Кирило-Мефодіївським товариством? (За участь у Кирило-Мефодіївському товаристві його було арештовано в 1847 році)
12. За чиї кошти було видано «Кобзар»1840 року ?(П.У. Мартоса, поміщика , відставного штабс-ротмістра)
13. В якому році відбулася перша поїздка Т.Шевченка в Україну? 1843
14. Яка мрія не здійснилася в житті Шевченка?(Він так і не одружився)
15. Хто брав участь у викупі з кріпацтва Т.Шевченка? (Карл Брюллов, Василь Жуковський, Олексій Венеціанов, Сошенко, Григорович)
16. Коли відбулася друга поїздка поета в Україну? 1859р
17 Назвіть імена жінок, які займали місце в серці поета ? ( Оксана Коваленко, Варвара Рєпніна, Катерина Піунова та Ликера Полусмакова)
18. Яке звання одержав Шевченко після закінчення Академії мистецтв? (академіка-гравера)
19. Відгадайте , до якого твору належать ці ілюстрації (по черзі кожна команда)
6. КОНКУРС
« Ти – мені, я - тобі»
- А зараз команди пропонують суперникам питання, підготовлені заздалегідь. На обдумування відводиться 20 сек.
І команда
1. З якого часу Шевченка почали називати Кобзарем?( 1840)
2. Назвіть псевдоніми Шевченка( Кобзар, Дармограй)
3. Продовжте рядки і скажіть , як називається твір:
• Поховайте та вставайте….(«Заповіт»)
• Тече вода в синє море…(«Тече вода в синє море»)
• У всякого своя доля… («Сон»)
• Мені однаково… («Мені однаково…»)
ІІ команда
4. Скільки поезій було вміщено в першому «Кобзарі» 1840р? (8)В «Кобзарі» 1860? (17) , а в теперішньому? (227)
5. Як називався альбом офортів Тараса Шевченка?(«Живописна Україна»)
6. Відгадайте , який твір Тараса Шевченка звучить угорською мовою( назвіть його, продовжте кількома рядками)

• Urak, urak, ha tudnátok (Якби ви знали, паничі…)
Urak, urak, ha tudnátok,
Mennyi könny hull, mennyi átok
Kongó verset nem írnátok ,
Hiába Istent nem áldnátok,
Könnyeinket kinevetve

• NEKEM MÁR MINDEGY...(Мені однаково…)
Nekem már mindegy leszek e még
Jó Ukrajnámban , avagy sem,
Kik gondolnak rám s kik feledték ,
Hogy itt sínylesztik életem , -
Már egész mindegy énnekem,
• Hej, gondyaim...(Думи мої….)
Hej, gondyaim, bús gondjaim,
Nehéz gondolatok!
Sötét betüsorokban mért
Nyugodni nem hagytok?

RONTÁS (Причинна)
A széles Dnyeper sirt és jajdult,
Vad szörnyű szél üvöltözött,
A füzest rázta, hogy meghajlott,

7.КОНКУРС
«ЮНІ АКТОРИ»
1 команда – виразне читання «Лілеї»
2 команда – інсценізація
Тарас у дяка
Сценічна картина в 2 діях, із життя Тараса Шевченка.
Дійові особи:
Тарас Шевченко 10 літ.
Іван, літ 12 школярі.
Петро, літ 12.
Дяк Губський.
Діється в селі Кирилівці на Україні.
Між першою і другою дією минає два роки.
Дія перша
Сцена представляє сільську кімнату. Звичайна обстановка селянської хати. Одні двері виходять до сіней, другі до пекарні. На стіні під іконами висить нагайка.
(розглядається несміло по кімнаті).
Тарас:Привіз мене батько грамоти навчити. Щоб мені на світі було легше жити. Щоби я тут вивчив титли і глаголи І вийшов мудрішим з дяківської школи.
По хвилі
Жалко мені було домашніх кидати. Недавно померла моя добра мати... Лишились: Катруся, Марійка, Ірина, Осип і Микита. Як наша родина зосталась без мене, там в батьківській хаті, в нужді і нестатках. Одним лиш багаті ми були: любов'ю, яка нас в'язала.Кохайтесь! Любіться! — ненька нас навчала.
Сестра Катерина, ділиться зі мною
Кожним куском хліба, кожною їдою.
Вона рідну матір мені заступала,
Як я де зблукаюся, то вона шукала
за мною так довго, шукала без впину
аж поки не найде малого хлопчину.
І в хату приведе.
Накормить, обмиє...
І подертий одяг випере...обшиє.
Ява 2
Іван і Петро (входять, оглядають Тараса).
Іван (по хвилі). Тебе в науку дяк прийняв?
Петро (цікаво). А чуба вже тобі намняв?
Іван (до Петра). Таж він заледве що прийшов
Тарас (здивовано). За що ж бо мені мняти чуба?
Петро. Бо чарочка дякові люба.
Іван (до Тараса). Він ще на гречці каже клячати...
Петро. Або будеш ти в бочці тачатись.
Іван. Або як всипле з берези каші!...
Петро. Ось які,бачиш, гаразди, наші.
Тарас (несміло). Ну - а наука?
Петро. Це чиста мука!... Читаєш «Аз» — дяк по чолі тряс! Дійдеш до «буки», Він різку в руки... А при «глаголі» вже чуєш болі.
Іван. Читаєш: «Добро» дяк: пітурк в ребро. Іже «земля», «зело» також не весело.
Петро. «Како», р-ци «слово» вже вибив здоров'я.
Іван. Ять «пори» «йорі» - в хаті плачів хори.
Петро. Часом при «живім» вже плачуть всі діти. А на сам конець бере регент ремінець!
Тарас (слухав спершу недовірливо відтак зі страхом, врешті завзято): Е-е! Тим мене не зламаєш.
Петро. Не такого ще зазнаєш!
Тарас. Все ж не кину я науки!
Петро. Тож готовий будь на муки!
Ява З
Дяк (входить підпитий. Глядить грізно на хлопців). Петро. Іван (присмирніли).
Дяк (з криком). Що? На раді ви тут знов?! Нема води ані дров, А вам то все байдуже?... Петро (хоче втікати). Дяк (схопив Петра за обшивку).
Зачекай-но, мій друже!
Не спішися так дуже.
Хто ж картопель наструже?
(до Івана) А хата вже метена?
Дармоїди прокляті!
Лиш мені работати?
Готову миску, ложку
під носи вам подати?
Я тут до вас візьмуся!
(до Тараса)
А ти що там думаєш?
Теж роботи не маєш?
Чекаєш, що матуся
кулешику наладить?
По голівці погладить;?
О! Це пиши: пропало!
Хіба б мене не стало,
Щоб ти мав дармувати!...
— Внеси води до хати!...
Петро (сідає біля коша з картоплею, обирає картоплю).
Іван (бере віник, замітає хату).
Тарас (бере коновку і виходить).
Ява 4
Дяк (набиває люльку і запалює). Господній отеє до-пуст з людськими бахурами, Нема хвильки спокою! Все йде горі ногами.
Іван і Петро (порозуміваються німотно).
Дяк (до Петра люто). Уже знов щось промишляєш?
Готовиш нову істоту? Адже ти добре знаєш цей лік мій на пустоту?! (здіймає зі стіни нагайку).
Іван і Петро (втихають).
Ява 5
Тарас (входить з коновками).
Дяк. Повернувся нарешті! (заглядає в коновки) А то чому так мало? Може, скажеш в криниці більше води не стало?!
Тарас (виправдовуючись). Не маю я ще сили...
Дяк (з криком). То тебе, мій роззяво, балакати лиш вчили? Думаєш, що задурно будеш в мене хліб їсти? Може, схочеш на пічці згорнувши руки сісти? (грозить) Тільки мене не слухайсь! (до Івана) Ану ти! Швидше рухайсь! (до Петра) Занеси ту картоплю дячисі до пекарні. І... Візьмемося до книжки. Мої младенци гарні!
Петро (виходить з картоплею).
Ява 6
Дяк (до Тараса). Як тебе звуть, неробо?
Тарас (оглядається, до кого ця мова).
Дяк (люто термосить Тарасом). Чи чуєш дармоїде?
Тарас (крізь сльози до себе). Не видержу я цього, як так ще дальше піде.
Дяк. Своє ім'я речи твердо!
Тарас. Тарасом кличуть дома.
Дяк (втирає піт з чола). Ось яка з отроками тяженька мені втома!
Ява 7
Петро (входить з пекарні).
Хлопці (входять із двору).
Дяк. До стола засідайте! Чтеніє начинайте!
Хлопці (засідають за стіл, розкладають псалтирі, букварі. Хвилину слебізують). Буки, «єсть», речи «єсть живіте іже, слово, віде, іже ук, мисліте.
Тарас (приглядається збоку).
За сценою квичать свині.
Дяк (виглянувши у вікно).
А то судьба проклята! (до хлопців)
Ей, Я, вам за те дам!
Надворі поросята!
Ба! Вийшов і кабан! (до Тараса)
Рушай-но, бабин сину
Зажени в хлів безрогих
А то сперіщу спину, Що не станеш на ноги!
Ударяє Тараса нагайкою.
Тарас (крізь сльози). За що ж мені нагай?
Петро (від стола). Мовчи і не питай!
Дяк (звертається з нагайкою до хлопців).
Опускається завіса.
Дія друга
Обстановка сцени як в першій дії.
Ява 1 Тарас (входить з книжкою під пахою). Дивно воно на світі. Як то звикнеш до всього. Спершу то лячно було вночі коло мерлого, як мав псалтир читати.
Не раз хтів я втікати, так волосся йшло вгору. А тепер то байдуже... (по хвилі) Не знати, Що то нині наш речит мені вструже?Досить копійок йому заробив я сьогодні.Читав «савтиру» ревно від вечора аж до дня.(витягає з-за халяви зошит).
Ех! щоб так від дяка дістати коли п'ятака...
А то ж трохи не голе, таке убоге!
То куплю знов паперу аркуш
І зроблю маленьку книжечку,
І візерунками з квітками
Так, як отсю, обведу (показує зошит)
Тай списувати в ній буду недолю всю свою (пише).
Дяк (входить, тре рукою ніс) Свербить носа кінець. Буде свіжий мертвець.
Тарас (ховає зошит). Щоб хоч не було бійки!
Дяк (протирає окуляри, а побачивши Тараса - поквапно). Віддавай все і до копійки!
Тарас (витягає гроші з-за пазухи і дає дякові).
Дяк (однією рукою бере гроші, а другою тягне Тараса за чуб). Віддай решту!
Тарас. Більш не маю!
Дяк. Чекай! Ще поспитаю!
Бере нагайку, але побачивши пляшку, кидає нагайку, хапає пляшку. Виходить, дивлячись на гроші.
От... Щойно язик замочу.
Ява З
Тарас (сам). Ледве ноги вже волочу. Та ж не спав я вже три ночі. В голові шум — печуть очі... Як мені тяжко... Як гірко жити!..-На те, щоб дякові в руки чарку дати? (Сідає коло стола, по хвилі).
Тяжко мені сиротині на тім світі жити. Свої люди як чужії, ні з ким говорити. «Тяжко важко в світі жити сироті без роду, нема куди прихилитись,-хоч з гори та в воду».
Витягає зошит з халяви
Сиротині сонце світить, світить, та не гріє, люди сонце заступили б, якби мали силу. Щоб сироті не світило, сльози не сушило.(Хилить голову в задумі.)
За сценою чути голос п'яного дяка:
Возвеселися, душе моя! Ось я вже на дорозі.
Ява 4
Дяк входить п'яний. За ним Петро, Іван і кілька хлопців.
Дяк (солодко). Прийдіте, чада, ко мні. Приближається царствіє ваше. (Петро, Іван, хлопці приступають до дяка).
Дяк (обдаровує їх бубликами). Будьте тихі наче голуби, хитрі наче змії.
Всі (їдять бублики та глузують німотно з п'яного дяка).
Дяк. Розслабленеє тіло моє от безумія моего. По страдах і слякостях. До коша весь день ісітуя хождах. (Хоче сідати).
Петро (Вихоплює з-під дяка стілець).
Дяк (мало не впав). Остави м'я сила моя.(Заточується, падає на лаву, кладеться і засинає).
Петро. От і вже спить п'яний дяк! А я йому тепер так. (Тягне дяка за чуба).
Іван. І я також реєнт вам за своє тепер віддам! (тягне дяка за ніс). Бам! Вам! Бам-балам!
Всі (сміються голосно).
Ява 5
Тарас (входить. Хвилю дивиться з обуренням на хлопців-пустунів ).
Схаменіться! Будьте люди! «Бо лихо вам буде!» Чи годиться знущатися оттак над безсилим?
Петро: О! Бачите як раптово дяк став йому милим...
Тарас: Ні! Чимало гарячого влив мені за шкуру. І я не раз його радо припер би до муру. Але запита людина неначе худобина.
А над старим знущатися —
Гидота та й годі.
Тож ви також спокій дайте тій своїй роботі.
Це ж не совісно-нечесно...
І... серцю противно...
Іван:Цей наш Тарас все говорить так якось... аж... дивно.
Петро : Його правда! Лишім дяка! Ходім дальше гратись... (виходить)
Ява 6
Тарас. Йдіть щасливої А я буду в дорогу збиратись. Не багато в мене статків: шапка і свитина та ще книжка з малюнками.
Дяк (ворушиться на лаві): Болить мене спина.
Тарас (поправляє дяка на лаві. Кладе йому під голову подушку з постелі, дивиться хвилю на нього з відразою): Скінчився час твого знущання глуму і наруги наді мною. Я піду в світ, ще цього рання, Але тебе лишу в спокою.


8.КОНКУРС
«Хто швидше»
(для капітанів)
Капітанам дається окреме завдання:
1. В якому році від Різдва Христового Т.Г.Шевченко «пас ягнята за селом»?
( Відповідь.1814 +13= 1827р. )
2.До претендентки на яку роль Т.Г.Шевченко ставив такі вимоги: « Тільки українка, не панського роду, сирота і наймичка» ?
(Відповідь. До дружини)
3. Назвіть творчу спадщину Т.Шевченка
(Літературна спадщина Шевченка - "Кобзар", 9 повістей, п'єса "Назар Стодоля", уривки драматичних творів, щоденник та листи)

4. Назвіть періодизацію творчості Т.Шевченка
1837-1843 – ранній період
1843-1847 – період «трьох літ»
1847-1857 – період арешту і заслання
1857-1861 - останні роки життя
5. Знайди пару
Леся Українка –Лариса Косач
Панас Мирний – Панас Рудченко
Григорій Квітка-Основ’яненко – Квітка Григорій Федорович;
Марко Вовчок – Вілінська Марія Олександрівна;
Іван Нечуй-Левицький – Левицький Іван Семенович;
Іван Карпенко-Карий – Тобілевич Іван Карпович;
Олександр Олесь - Кандиба Олександр Іванович;
Олег Ольжич – Кандиба Олег Олександрович;
Микола Хвильовий – Фітільов Микола Григорович;
Остап Вишня – Губенко Павло Михайлович;
Іван Багряний – Лозов’ягін (Лозов’яга) Іван Павлович;
Дармограй - Тарас Григорович Шевченко


ПОЕТИЧНА ХВИЛИНКА

Молитва до Тараса
Наш Тарасе – Батьку Рідний
І спаситель роду,
Врозуми онуків грішних
З полудня і сходу.
Дай їм слово на сторожу,
Дай земного раю.
Ти ж усе Предтеча можеш,
Я тебе благаю.
Просвіти заблудлі душі
Дай спасіння, віри.
Ти ж у правді, Отче, сущий!
Хай вони прозріють,
Й чинять справи благотворні,
Дорожать цим світом,
То й зійдуть шляхом Господнім
З Темряви у Світло.
Ізишли ж їм мир і волю
Підніми сліпців з колін,
Наповни теплом, любов’ю
Отче наш Тарас… Амінь!


ЗАВЕРШАЛЬНА ПІСНЯ «Боже, великий, єдиний»
Слово журі. Нагородження переможців

Категорія: Тиждень української мови та літератури | Додав: grigoryakskola (02.02.2016) | Автор: Григоряк Наталія Семенівна E
Переглядів: 800 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]




Матеріали каталогу статей




[27.04.2011][Робота з батьками]
БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ: "ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ГОСПОДАРІВ — СПІЛЬНА ТУРБОТА СІМ'Ї І ШКОЛИ" (0)
[27.04.2011][Робота з батьками]
БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ: "МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ В СІМ'Ї" (0)
[28.04.2011][Робота з батьками]
Батьківські заповіді (0)
[02.05.2011][Сценарії свят, виховних заходів]
До Дня Перемоги "Ніхто не забутий, ніщо не забуто" (0)
[04.05.2011][Продуктивний урок]
Що значить урок у сучасному вимірі ? (1)
[04.05.2011][Продуктивний урок]
Продуктивне навчання у навчально-виховному процесі. (0)
[04.05.2011][Продуктивний урок]
Орієнтовні завдання, які розкривають принципи продуктивного навчання (0)
[04.05.2011][Технології навчання]
Модульні технології навчання (1)
[04.05.2011][Технології навчання]
Проектні технології (0)
[04.05.2011][Технології навчання]
Технологія «мозкового штурму» (0)
Категорії розділу
Тиждень основ здоров’я [2]
Тиждень біології, екології [8]
Тиждень української мови та літератури [6]
Шевченківські дні [13]
Тиждень історії та правознавства [10]
Тиждень світової літератури [2]
Тиждень математики [4]
Тиждень географії [13]
Пошук
Форма входу
Наше опитування
Мене цікавлять:
Статистика
Seo анализ сайта
Онлайн всього: 14
Гостей: 14
Користувачів: 0


Яндекс.Метрика
Рейтинг@Mail.ru МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов Push 2 Check
Сайт існує
Copyright MyCorp © 2016