"Завуч на порозі або як підготуватись до уроку за 10 хвилин" - Продуктивний урок - Методика сучасного уроку - Методичне портфоліо - Записник сучасного вчителя
Субота, 03.12.2016, 18:37Ви увійшли як Гість | Група "Гості"

Записник сучасного вчителя



Методичне портфоліо

Головна » Статті » Методика сучасного уроку » Продуктивний урок

"Завуч на порозі або як підготуватись до уроку за 10 хвилин"
ЗМІСТ
1. Анотація………………………………………………………….…2
2. Корисні поради при підготовці до уроку за 10 хвилин (на прикладі уроку хімії у 8-му класі по темі «Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук»……………………………………………………….….3
3. Калейдоскоп думок…………………………………………….…12
4. 10000 комбінацій фраз для доповідей…………………..…….…14
5. Висновки…………………………….………………………….….16
6. Список використаних джерел………………………….………….17

Анотація
Шановні колеги, ми вже звикли з вами до високих фраз, накшталт: «упровадження і модернізація», «оптимізація всіх диференціацій для підвищення в умовах поліпшення та ефективності…». Зараз ви тримаєте в руках посібник, який завжди стане вам у пригоді. Я хочу поділитися з вам власним досвідом, як підготуватись до уроку за 10 хвилин (тобто, за перерву), якщо до вас на урок несподівано завітав хтось із керівництва, чи то завуч, чи то директор, чи то методист з райвно. Я впевнена, що всі ви знаєте безліч методів та прийомів інтерактивного навчання, потрібно тільки їх пригадати і вчасно використати. Я пропоную вам прийоми, які можна використати для будь-якого предмету і теми. Отже, запрошую вас на майстер-клас.

Корисні поради при підготовці до уроку за 10 хвилин
Найперше прохання – не «кидайтеся» писати конспект уроку, він вам може й не знадобитись, тим більше, я впевнена, що «якийсь» конспект ви вже маєте. Презентую вам версію як підготувати максимальну кількість завдань за обмежений відрізок часу.
У вас, як у кожного поважаючого себе вчителя, є дошка, як «поле битви», крейда, якщо кольорова, то це ідеально, клейкі стікери.
На етапі актуалізації опорних знань я використовую наступні прийоми:
1. Для початку я пишу на дошці девіз уроку (для цього у мене на столі під склом лежить цілий список висловлювань різних вчених, які я використовую, зважаючи на клас, тему, мету уроку. Цей список я вам пропоную в розділі «Калейдоскоп думок»).
2. У найвіддаленішому кутку дошки пишу різні поняття у будь-якому порядку.
Наприклад:


Я не звертаю уваги учнів на ці поняття на протязі уроку. Наприкінці уроку запитую, які слова на цьому малюнку стосуються нашої теми і прошу когось з учнів підійти і закреслити їх. Якщо є терміни з раніше вивчених тем, запитую про їх значення.
3. Малюю на дошці «дерево рішень» (його можна використовувати щодо будь-якої теми уроку), у моєму випадку воно має такий вигляд:

На клейких стікерах пишу формули кислот, основ, солей, оксидів і клею їх на вільну парту:

При виконанні цього завдання я прошу підійти до парти чотирьох учнів, кожному з яких потрібно вибрати певну групу речовин і наклеїти їх на відповідну частину дерева, що позначена окремим кольором. Всі інші учні спостерігають за діями товаришів і, при потребі, виправляють помилки.
4. Малюю на дошці невеликий кросворд з ключовим словом. Перед вами таблиця Менделєєва і у вас піде кілька хвилин, щоб скласти такий кросворд, наприклад: (цифра – це порядковий номер елемента)

5. Я часто використовую «німу схему», яка допомагає визначити, як учні засвоїли знання.

6. Наступне завдання на дошці. Пропоную учням поставити розділові знаки між формулами (визначеннями, роками, видатними діячами тощо), назвати та віднести їх до певної групи речовин. Повірте, учням до вподоби такі завдання.
Навмисне я допускаю декілька помилок і спостерігаю чи учні помітили їх. Якщо так, прошу виправити, якщо ні – наголошую, що у написах є помилки.
7. Малюю на дошці завдання «Хрестики-нулики»

Прошу з’єднати однією лінією речовини (визначення, роки, видатних діячів тощо), які відносяться до однієї групи.
Отже, ваша дошка заповнена безліччю завдань.

Починаючи урок я використовую власний прийом «Я вітаю тих, хто…» (далі імпровізуйте: добре виспався, має добрий настрій, незадоволений, хоче працювати, хоче спілкуватися, хоче спати, хотів би дізнатись щось нове…) після кожної фрази учні, які вважають, що фраза стосується їх, підводяться. Такий прийом готує учнів до сприйняття матеріалу, позитивно налаштовує їх на роботу під час уроку, створює сприятливий психоемоційний клімат.
Шановні колеги, наступні методи можна застосовувати на будь-якому етапі уроку. Завдання можна придумати самому «на ходу», у мене є виготовлений чорний ящик на всі випадки життя і покласти туди можна будь-що, придумуючи різні запитання. Зверніть увагу, що навіть коли в ящику нічого немає, лише повітря, можна ставити запитання, які відносяться до теми «Дихання», «Кровообіг», «Фотосинтез» тощо.
1. Прийом «так» чи «ні». Загадую одне з раніше вивчених понять, учні відгадують яке, задаючи запитання, на які я можу відповісти лише «так» чи «ні». Наприклад, кухонна сіль – NaCl, якщо відгадали, прошу когось з учнів написати формулу на дошці.
2. Гра «Асоціація». Тепер прошу учнів за описом відгадати про що йде мова. Наприклад:
• це неорганічна речовина
• ця речовина складна
• рідка, іноді може бути твердою
• має колір, інколи може мати запах
• їдка
• складається з двох атомів H, одного S і чотирьох атомів оксигену.
(Сульфатна кислота)
• газ
• без кольору
• малорозчинний у воді
• важчий за повітря
• молекула 2-х атомна
• у складі повітря 21%
• підтримує дихання і горіння
(Кисень)
• метал
• дуже важкий
• сріблясто-сірий
• за звичайних умов рідкий
• використовують у виробництві градусників
(Ртуть)
3. Прийом «Увага! Чорний ящик». Наприклад:
1) Воно не солодке, не гірке, не солоне, його можна приймати до і після їжі. Рекомендується дітям і дорослим. Не було випадків, щоб надлишок його мав побічні ефекти. Люди приймають його з незапам’ятних часів, хоча жоден лікар не виписав на нього рецепта і жодна аптека не продала ні грама цього дивовижного препарату. Що це таке? Слово складається з семи літер. (Повітря)
2) Ця речовина була відома людині ще в VI ст. до н.е., коли фінікійці навчились варити його з козячого жиру і деревного попелу. Про його цінність, як очищувального засобу, виловлювався Гален. Воно буває тверде і рідке, до його складу можуть входити і оксиди, і солі, і основи, і кислоти, що надають йому додаткових властивостей. Що там? (Мило)
4. Гра «Хімічна (або біологічна, історична, географічна тощо) абетка». Задаю учням певну букву алфавіту і пропоную учням за визначений час написати список слів, які пов’язані з нашою темою і починаються на цю букву. Перемагає той, хто напише найбільшу кількість слів.
5. Прийом «Одним словом» використовую на етапі «Закріплення вивченого матеріалу». Діти одним словом характеризують те, що найбільше сподобалось чи запам’яталось на уроці.
Коли ми з учнями виконали всі завдання, я переходжу до вивчення нової теми «Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук». На вже намальованому «дереві рішень» я знімаю стікери і малюю стрілками зв'язок між групами неорганічних сполук:

Непотрібні завдання стираю і малюю наступні схеми, учні відтворюють їх у робочих зошитах:


Пояснюю новий матеріал уроку на прикладі намальованих схем.
Після пояснення нового матеріалу, учні виконують самостійну роботу в зошитах за підручником.
Тож, шановні вчителі, зацікавте учнів будь-якими способами. Ви, напевно, знаєте, що для того, щоб на якусь інформацію звернули увагу (в наш час це реклама), повісьте її «догори ногами», 100% людей її прочитають. Я часто пишу на дошці термін навскоси, вертикально чи якось по іншому і навмисне роблю помилку. Коли учні заходять до класу, нехай один, але хтось таки запитає, що означає це слово. На столі в мене завжди лежить біологічний словник і, повірте мені на слово, вони шукають це визначення і виправляють помилку.
Бувають випадки, що на протязі уроку стає шумно, неважливо який це шум – робочий або неробочий, але я потребую уваги, в такому випадку я застосовую власний прийом «Хто мене чує…». Не намагаючись перекричати шум, а, навпаки, дуже тихо, собі «під ніс» я кажу майже пошепки: «Хто мене чує, підніміть ліву руку» деякі почнуть прислухатися. Потім: «Хто мене чує, доторкніться до свого носа», кілька учнів обов’язково торкаються і посміхаються. Продовжую: «Хто мене чує, постукайте по столу три рази», лунає рикошет постукувань, які насторожують навіть тих, кого й гучним голосом не докличешся. «Хто мене чує, встаньте», повірте, встають уже всі одностайно. У класі ідеальна тиша. «Хто мене чує, сядьте, увага на мене». Усі сідають, клас зібраний, готовий до роботи. Спробуйте використати цей прийом і результат вас здивує, адже одночасно ви провели і фізкульт хвилинку. А якщо старшокласникам ви запропонуєте несподівані і різноманітні рухи (послати повітряний поцілунок, погладити себе по голові, потиснути руку товаришу по парті), то це викличе бурю позитивних емоцій.



Калейдоскоп думок:
• «Не думками потрібно вчити, а вчити думати» (І. Кант);
• «Найбільша у світі розкіш — це людське спілкування» (Антуан де Сент-Екзюпері);
• «Будьте самі шукачами, дослідниками. Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його в інших» (В. О. Сухомлинський);
• «Треба прагнути, щоби кожна дитина пройшла школу дитячого мислення» (В. О. Сухомлинський);
• «Поганий учитель пропонує істину, добрий учитель навчає її знаходити» (А. Дістервег);
• «Я не можу навчити всіх усього, але я можу вплинути на мислення моїх учнів» (Сократ);
• «Коли вчителі перестануть учити, учні, нарешті, зможуть учитися» (Франсуа де Ларошфуко);
• «Учитель, котрий намагається викладати без того, щоби викликати бажання вчитися, кує холодне залізо» (Г. Манн);
• «Легше вирішує й засуджує той,хто менше замислюється» (Д.Бруно);
• Хай ті, хто знає розповість тим, які не знають;
• «Немає в світі пагорба, якого наполегливість врешті-решт не досягне» (Ч.Діккенс);
• «Все приходить вчасно, якщо люди уміють чекати» (Ф.Рабле);
• «Віддай людині крихту себе, за це душа наповнюється світлом» (Л.Костенко);
• «Кисень — проста речовина, навколо якої обертається Земля» (Я. Берцеліус)»;
• Людина не може обійтися без металів... Якби не було металів, люди вели би злиденне існування серед диких звірів» (Г. Агрікола);
• «Знання лише тоді стають переконаннями, якщо їх досягнуто зусиллями думки» (А. Лавуазьє);
• «Навчаємося не заради школи, а задля життя» (Сенека);
• «Усе пізнається у порівнянні. Від аналізу — до структури, а від неї — до властивостей і застосування» (В. Гюго);
• «Будь-яке явище має свою причину» (Л. Шимко);
• «Щоби пізнати, слід навчитися спостерігати» (Д. Менделєєв);
• «Розвиток відбувається шляхом стрибкоподібного переходу кількісних змін у якісні, від нижчого до вищого, від простого до складного» (Ч. Дарвін);
• «Просто знати — це не все. Знання потрібно використовувати» (Й. Ґете);
• «Можна сказати, що призначення людини полягає в тому, щоби нищити свій рід, попередньо зробивши земну кулю не придатною для життя» (Жан Батист Ламарк);
• «Здоров'я — це не все, та навіть усе — це є нічого, коли немає здоров'я...» (А. Шопенгауер);
• «Головний секрет життя ось який: одна людина — нуль, разом тільки — люди» (Д. І. Менделєєв);
• «Жити щасливо й жити в злагоді з природою — одне й те саме» (Сенека);
• «Хімії в жодному разі навчити неможливо, не бачачи самої практики й не беручись за хімічні операції» (М. В. Ломоносов);
• «Немає нездійсненних реакцій. Якщо реакція не відбувається, значить ще не знайдено відповідного каталізатора» (М. Д. Зелінський);
• «Перед вами терези, на одні чаші яких ваша могутність, а на другій – ваша відповідальність» (В. Гюго);
• «Щоб освоїти безкінечне, треба спочатку роз’єднати, а потім сполучити» (Й. Гете).
Для тих, хто все ж таки полюбляє новітні високі фрази, хочу презентувати свою студентську залікову розробку, що складається з 10000 комбінацій фраз для доповідей.
«Просуваючись» з ліва – направо, зверху – донизу, по діагоналі, «зигзагом» чи «наперекосяк», абсолютно в довільному напрямку об’єднуйте по одній фразі з кожного стовпчика таблиці. Дотримуйтесь порядку стовпчиків: І стовпчик, за ним ІІ, потім ІІІ, IV і знову І і т.д. Ви отримаєте 10000 різних фраз, яких вистачить на 40-хвилинний виступ, які підійдуть для тирад перед практично будь-якою аудиторією.

І ІІ ІІІ IV
Шановні колеги! реалізація намічених планових завдань відіграє важливу роль у формуванні існуючих фінансових і адміністративних умов
З іншого боку, рамки й місце навчання кадрів потребує від нас аналізу подальших напрямків розвитку
Так само постійне кількісне зростання і сфера нашої активності вимагають визначення й уточнення система масової участі
Не слід, однак, забувати, що структура, яка склалася в організації сприяє підготовці й реалізації позицій, що зайняли учасники по відношенні до поставлених завдань
У такий спосіб нова модель організаційної діяльності забезпечує широкому колу фахівців участь у формуванні нових позицій
Повсякденна практика показує, що подальший розвиток різних форм діяльності дозволяє виконати важливі завдання щодо розробки напрямків прогресивного розвитку
Значимість цих проблем настільки очевидна, що постійне інформаційне забезпечення нашої діяльності значною мірою обумовлює створення системи навчання кадрів, що відповідає насущним потребам
Різноманітний і багатий досвід управління і розвиток структури дозволяє оцінити значення відповідних умов активізації
Завдання організації, особливо ж консультації з широким активом являє собою цікавий експеримент перевірки моделі розвитку
Ідейні розуміння вищого порядку, а також початок повсякденної роботи з формування пропозиції спричиняє цікавий процес упровадження й модернізації форми впливу

ВИСНОВКИ
Шановні колеги, як сказав Лессінг «Сперечайтеся, помиляйтеся, але, заради Бога, розмірковуйте, хоч криво, але самостійно». Поставте себе до рівня учня, думайте як вони, учіться разом з ними, помиляйтесь, розмірковуйте, вивчайте, забувайте, дискутуйте, вигадуйте… і запам’ятайте – все в ваших руках. Запропоновані мною методи можуть бути використані під час підготовки до уроку з будь-якого предмету і будь-якої теми. Головне, щоб ви мали бажання урізноманітнювати і вдосконалювати свою педагогічну майстерність.
БАЖАЮ ВАМ УСПІХІВ!

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Фантазія
2. Знання
3. Уміння
4. Бажання
5. Зацікавленість
6. Простота
7. Імпровізація
8. Доступність
9. Креативність
10. Пометун О. Сучасний урок : інтерактивні технології. – К. : А. С. К., 2005.
Категорія: Продуктивний урок | Додав: lariskashimko (14.02.2016) | Автор: Шимко Лариса Петрівна E
Переглядів: 362 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]




Матеріали каталогу статей




[27.04.2011][Робота з батьками]
БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ: "ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ГОСПОДАРІВ — СПІЛЬНА ТУРБОТА СІМ'Ї І ШКОЛИ" (0)
[27.04.2011][Робота з батьками]
БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ: "МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ В СІМ'Ї" (0)
[28.04.2011][Робота з батьками]
Батьківські заповіді (0)
[02.05.2011][Сценарії свят, виховних заходів]
До Дня Перемоги "Ніхто не забутий, ніщо не забуто" (0)
[04.05.2011][Продуктивний урок]
Що значить урок у сучасному вимірі ? (1)
[04.05.2011][Продуктивний урок]
Продуктивне навчання у навчально-виховному процесі. (0)
[04.05.2011][Продуктивний урок]
Орієнтовні завдання, які розкривають принципи продуктивного навчання (0)
[04.05.2011][Технології навчання]
Модульні технології навчання (1)
[04.05.2011][Технології навчання]
Проектні технології (0)
[04.05.2011][Технології навчання]
Технологія «мозкового штурму» (0)
Категорії розділу
Продуктивний урок [41]
Технології навчання [36]
Пошук
Форма входу
Наше опитування
Мене цікавлять:
Статистика
Seo анализ сайта
Онлайн всього: 57
Гостей: 57
Користувачів: 0


Яндекс.Метрика
Рейтинг@Mail.ru МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов Push 2 Check
Сайт існує
Copyright MyCorp © 2016