Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків української мови 7 клас


Урок № 40 ПРАВОПИС ГОЛОСНИХ І ПРИГОЛОСНИХ У СУФІКСАХ ДІЄПРИКМЕТНИКІВ

Урок № 40

ПРАВОПИС ГОЛОСНИХ І ПРИГОЛОСНИХ У СУФІКСАХ ДІЄПРИКМЕТНИКІВ

Мета: ознайомити учнів з правописом голосних і приголосних у суфіксах дієприкметників; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з поданою орфограмою в текстах, визначати їх; розвивати творчі вміння використання дієприкметників у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до народних звичаїв і творчості українців.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Синтаксис: уживання дієприкметників у ролі другорядних членів речення.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників.

Міжпредметні зв’язки: роль дієприкметників у розкритті задуму висловлювання (література, музика).

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Генералізація знань семикласників (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці)

Творче спостереження над мовним матеріалом у висловлюванні

Ø    Прочитати текст. Переказати його, доповнюючи інформацією про значення рушника у вашій родині (краї). Дібрати заголовок. Порівняти його з тим, що дібрали однокласники. Найвлучніший заголовок записати.

Які тільки прийоми вишивки, орнаменти і візерунки не зустрінеш на українських рушниках! Старовинною технікою вишивання в наддніпрянських селах уважалися різновиди «гладі». Із середини минулого століття стали застосовувати вишивання хрестом («хрестик»). Часто на рушниках поєднувалися декілька технік. Так, на Полтавщині «гладь» застосовували разом з «вирізуванням» і «мережкою», трохи на північ вона поєднувалася з «гаптуванням». Рушники, розвішані над вікнами і дверима, мали оберігати оселю від усього нечистого, що могло до неї потрапити, тому і орнамент, і візерунки відігравали роль оберегів, символічних позначень дуже важливих для людини предметів і явищ. Ромб з крапкою посередині означав засіяну ниву, вазон чи квітка — дерево життя, розети — сонячне благословіння… (За В. Супруненком).

Ø  Виписати дієприкметники. Назвати ознаки, спільні з дієсловом.

Ø  Від поданих дієприкметників утворити дієприкметники з іншими суфіксами. З’ясувати правопис голосних і приголосних у суфіксах дієприкметників.

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру

Ігровий момент «Хто швидше?»

Ø  Від поданих дієслів утворити дієприкметники. З’ясувати спосіб їх творення. Позначити суфікси. Пояснити правопис.

Виварювати, купувати, нести, єднати, підбілювати, працювати, думати, співати, нафарширувати, створювати, малювати, натрапити.

Ø  Скласти 3–4 речення з утвореними дієприкметниками. Зробити їх синтаксичний розбір.

Ø  Здійснити взаємоперевірку виконаного ігрового завдання з однокласником по парті. Указати на недоліки в роботі та шляхи їх подолання.


Коментар учителя. Активні дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів -уч- (-юч-), -ач- (-яч-), -л-, а пасивні дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів -ен- (-єн-), -т-, -ен- і -т- (паралельні форми дієприкметників: замкнути — замкнений — замкнутий).

Творче дослідження

Ø  Прочитати виразно українську народну пісню. Який настрій створює її текст? Пригадати і назвати відомі вам народні пісні, що вивчалися на уроках української літератури, музичного мистецтва, а також ті, що співаються у вашій родині, рідному краї.

МІСЯЦЬ НА НЕБІ

Місяць на небі, зіроньки сяють,

Тихо по морю човен пливе.

В човні дівчина пісню співає,

А козак чує, серденько мре.

Пісня та мила, пісня та люба,

Все про кохання, все про любов,

Як ми любились, та й розійшлися,

Тепер зійшлися навіки знов.

Ой очі, очі, очі дівочі,

Темні, як нічка, ясні, як день.

Ви ж мені, очі, вік вкоротили,

Де ж ви навчились зводить людей!

Ø  Виписати дієслова й утворити дієприкметники всіма можливими способами. Що при цьому змінюється? Аргументувати свою думку.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Ø  З’ясувати особливості творення дієприкметників та прокоментувати орфограми.

Заморозити — заморожений, сивіти — сивіючий, засвітити — засвічений, читати — читаний, збудувати — збудований, напоїти — напоєний, випустити — випущений, погасити — погашений, виїздити — виїжджений, промолоти — промелений — промолотий.

VІ. Підсумок уроку

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

VІІ. Домашнє завдання

Знайти і записати 5–6 прислів’їв і приказок (або крилатих висловів) і 2–3 загадки (можна скласти самостійно) із дієприкметниками на тему «Звичаї і традиції українського народу». Виділити суфікси. З’ясувати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків української мови 7 клас | Додав: uthitel (21.12.2012)
Переглядів: 4286 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]