Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків світової літератури 7 клас


Тема: Майстер новели Рюноске Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка»


Тема: Майстер новели Рюноске Акутагава. Втілення ідеї про моральну
справедливість у новелі «Павутинка»
Мета: ознайомити учнів з особливостями японської культури та художньої літератури
на прикладі творчості Рюноске Акутагава; повторити такі етичні поняття, як мораль, моральні цінності; дати поняття новели; розкрити своєрідність сюжета та оповіді новели «Павутинка»; розвивати навички усного та зв’язного мовлення, аналізу літературного твору; сприяти вихованню відповідальності за свої вчинки, а також формуванню толерантного ставлення до людей інших релігій (зокрема буддизму)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: Портрет Рюноске Акутагава, презентація до новели, підручник

Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1.Слово вчителя.
- Слово «Японія» означає «світанок». Вона розташована у східній частині континенту, там,
де за ранками сонце з’являється з моря. Сьогодні ми поговоримо про чудову, прекрасну
країну з її самобутньою культурою, літературою, релігією. В ній живуть талановиті люди,
і один із них – класик японської літератури, відомий своїми розповідями і новелами –
Рюноске Акутагава.
ІІ. Робота над темою уроку
- Надаю слово географам, культурознавцям, літературознавцям, які підготували матеріал до нашого уроку.
1. Виступ географів.
Велика частина всієї площі японських островів зайнята високими горами, які вкриті лісами. Найвища гора Японії – потухлий вулкан Фудзі (3776м). Ця гора вважається у японців священною. В Японії багато діючих вулканів, гарячих лікувальних джерел. Часто бувають землетруси, зазвичай несильні, але іноді, приблизно в 100 років, вони приносять катастрофічні наслідки.
Так, 11 березня 2011 біля берегів Японії стався землетрус силою більше 8 балів. Незабаром на береги Японії обрушилося потужне цунамі, висота хвиль якого в деяких місцях склала десять метрів. Велике затоплення призвело до відключення світла в мільйонах будинків, аварії на атомних станціях, зруйновані мости і естакади, обрушилися будівлі, затоплені автомобілі, судна. Припинили роботу промислові підприємства. Під час цієї стихії загинуло багато людей. Землетрус в Японії було визнано найбільш руйнівним в історії країни.
Японія – одна із найбільших індустріальних країн світу з високорозвиненою промисловістю. Японці виробляють величезну кількість товарів, які продаються в усьому світі. Крім того країна займає перше місце у світі по вилову риби та продуктів моря. Промислові підприємства, банки, концерни зосереджені у великих містах. Тут проживає 4/5 населення країни. Один за одним тягнуться міста вздовж морського побережжя, часто зливаючись одне з одним.
2. Виступ культурознавців.
Культура Японії є унікальною. При цьому вона завжди сприймала досягнення інших цивілізацій, надаючи їм нових елементів, та вони поступово ставали складовою частиною японської традиції. Але при цьому Японія завжди зберігала своєрідність. Це проявляється в дбайливому, уважному ставленні до мистецтва, історії країни, її природи, традицій та особливостей побуту.
Японія — батьківщина класичного, найконсервативнішого театру у світі — Кабукі. До його трупи входять тільки чоловіки. Серед японців значно поширене мистецтво складання фігурок із паперу — оригамі.
Одним із "найвідоміших й одночасно наймолодших видів японських бойових мистецтв (йому немає й 150 років) є дзюдо. Його прообразом уважається найдавніший вид бойового єдиноборства в обладунках. Сьогодні це олімпійський вид спорту.
Із Японії до багатьох країн прийшло традиційне мистецтво аранжування квітів — ікебана. Дослівно це слово означає «квіти, які живуть». Частий елемент ікебани — хризантеми, оскільки ці квіти є символом Японії.
Дуже цікавою є національна японська кухня. Вона ввібрала в себе масу інгредієнтів, синтезуючи їх, готують унікальні, неповторні Страви. У японців є такий вислів: «У кожній страві має бути щось із і гір і щось із моря». «Гірська» складова — це численні овочі за сезоном і рис, у значно меншій мірі м'ясо. «Морську» складову не можна полічити. У їжу тут ідуть практично всі види морської риби, китоподібні, молюски (аж до медуз), водорості, морська капуста. Дуже популярною стравою є сусі (суші) — страва з відварного підкисленого рису зі скибочками овочів або сирих морепродуктів. Усе це загортається у вимочену в сої й висушену морську капусту.
3. Культурознавці про основні релігії японців.
Японці багато працюють уже починаючи зі шкільних років. Закінчивши школу вони продовжують багато працювати, дотримуючись найсуворішої дисципліни й ніколи не відступаючи від норм ввічливості. Правила поведінки вимагають од них на всі прохання чи накази відповідати згодою і негайно виконувати їх. Основні релігії місцевих жителів — синтоїзм і буддизм. Дивна віротерпимість японців і їхня здатність синтезувати віру привели до мирного співіснування синтоїзму з буддизмом, що з'явився пізніше. Багато жителів Країни вранішнього сонця вважають себе прихильниками обох релігій. У цьому разі синтоїзм «відповідає» за земне життя, а буддизм — за потойбічне. Так, якщо обряд одруження в основному здійснюють синтоїстські священики, то церемонія з нагоди похорону відбувається в буддистському храмі.
4. Виступ бібліографів, які ознайомлять з біографією Рюноске Акутогава.
Майбутній письменник народився ( 1 березня 1892 – 24 липня 1927) в годину Дракона дня Дракона року Дракона, і тому його назвали Рюноске (перший ієрогліф означає «дракон»). Батьком майбутнього письменника був торговець молоком, який мав у власності пасовища на околиці Токіо. Мати належала до сімї Акутагава, в якій згодом виховувався знаменитий письменник: звідси і прізвище.
Рюноске народився, коли батькові було сорок два роки, а матері – тридцять три. Слідуючи старовинним звичаям, батьки зробили вигляд, ніби хлопчика їм підкинули, і віддали його на виховання в будинок старшої сестри матері, яка хоч і була одружена, але дітей не мала.
Все це було зроблено з забобонних міркувань, оскільки в Японії вважається не дуже-то гарною прикметою, коли батькам новонародженого за тридцять років.
Рюноске навчався в токійській школі, закінчив її в числі кращих, поступає в коледж вивчати англійську літературу. Після закінчення коледжу поступає на англійське відділення Токійського університету. Заняття в університеті розчарували починаючого літератора – лекції виявилися нецікавими, і він перестав їх відвідувати, захопившись виданням журналу «Сінс». З 1916 року викладав англійську мову в Морському механічному училищі. Своє життя в ці роки згодом опише в циклі новел про вчителя Ясукіті – чесній, але кілька непутящій людині, яка потрапляє в різні кумедні історії. Своїй майбутній дружині він писав,що люто ненавидить викладання: « Варто мені побачити обличчя учнів, як відразу ж охоплює туга, і тут вже нічого не поробиш. Але зате я моментально оживаю, коли переді мною папір, книги, перо і гарний тютюн.» Тим не менше це були найбільш плідні роки в його житті – за дев’ять місяців він створив близько двадцяти новел, есе та статей. В цей час працює в газеті.
Акутагава стає неперевершеним майстром короткого оповідання, традиції якого мають в Японії глибокі і давні корені. В творах письменника прослідковується проблема егоїзму як гостра проблема суспільства в цілому.
Акутагава все життя страждав галюцинаціями і безсонням, це передалося у спадок від матері, яка була піддана психічним розладам. В 1927 році покінчив із собою, прийнявши смертельну дозу вероналу.
5. Словникова робота
- Згадайте значення термінів,про які ми дізнались в 6 класі з етики.
Мораль – система правил поведінки в ставленні людей одне до одного й до суспільства.
Моральні цінності – це моральні норми, принципи, ідеали, які людина вважає для себе значущими та важливими в своєму ставленні до інших.
Новела (італ.novella – новина) – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет. Наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв’язка.
6.Бесіда
- А тепер звернемось до новели Акутагави «Павутинка». Ви вдома прочитали цей твір. Яке в вас склалося враження від прочитаного? (Це філософський твір, який допомагає нам зрозуміти, що навіть завзятий злочинець може проявити милосердя, завдяки якому Бог дає шанс врятуватись від пекла, але коли людина рятується самотужки, вона втрачає можливість врятуватися через егоїзм. Головна мета – передати читачам буддійські ідеї. «Той. Хто робить болячи другому, робить боляче собі. Той, хто допомагає другому, допомагає собі». Акутагава показує, наскільки страшний людський егоїзм»).
- Коли та де відбуваються події новели? Зачитайте. (Дія відбувається вранці, в райському саду та в пеклі).
- Що може символізувати ранок? (Початок нового, схід сонця, надія, переродження душі…).
- Хто є головними героями притчі? (Будда, Кондата).
- Хто такий Будда? (Будда – основоположник релігії буддизму; духовний вчитель, здатний вивести душі із кола страждань (душі померлих, обтяжені скоєними злочинами, тонуть в океані сансари).
- Що свідчить про намагання Будди дати шанс навіть найбільшим грішникам? (Якщо провести паралель з християнською релігією, то в притчах Ісуса Хреста йдеться про те, що швидше треба подати руку грішнику, який покаявся, ніж праведнику).
- Які гріхи чинив в свій час Кандата? Зачитайте. («Той Кандата, великий лиходій, за життя вбивав людей, підпалював їхні оселі й учинив чимало інших злочинів»).
- Як скористався Кандата наданим йому шансом? (Кандата не зумів скористатися наданим йому шансом. «Обхопивши руками павутинку, Кандата зраділим, як ніколи, голосом прокричав: «Наша взяла! Наша взяла!» Та нараз він схаменувся – слідом за ним, як мурашня, по павутинці вгору п’ялася сила-силенна грішників. Спостерігаючи таке видовище, Кандата, зляканий чи, може, приголомшений, на якусь хвилю розгублено роззявив рота і кліпав очима. Тонка павутинка, що ледве витримувала його одного, напевне увірветься під тягарем такої безлічі людей. Якщо вона десь посередині обірветься, то марно він дряпався вгору – однаково полетить сторчака назад у пекло. О, це жахливо!» Ми відчуваємо, що Кандата не тільки не скористався наданим йому шансом, але ще й не зрозумів, для чого йому цей шанс був наданий.
- Діти, а ви як думаєте,для чого? ( Для очищення душі).
- Що свідчить про егоїзм Кандати? (Про егоїзм Кандата свідчить те, що він дбає тільки про себе, намагається спасти тільки себе. « Гей, грішники! Це моя павутинка. Хто вам дозволив чіплятися за неї? Ану, спускайтеся вниз!»).
Як ви гадаєте, чи не могла павутинка розірватися нижче, під Кандатою? (Ні, якби павутинка обірвалася під кантатою, то він потрапив би до раю, а автор нам хотів показати, що людина повинна відповідати за свої гріхи. «Але тої ж миті павутинка зненацька розірвалася саме над Кандатою, і він, закрутившись дзиґою, швидко зник у темряві. В імлистому просторі, виблискуючи, лише висіла тоненька райська павутинка.»).
ІІІ. Підбиття підсумку уроку
1. Бесіда
- Доведіть, що твір Рюноске Акутогава «Павутинка» - новела. (Невеликий за обсягом прозовий твір,незвичайна подія, несподіваний фінал; присутній лаконізм, яскравість,напружений сюжет; чітка композиція, мінімум персонажів, несподівана розв’язка).

- Чому людина в своєму житті має орієнтуватися на моральні цінності? (Коли в житті орієнтуватися на моральні цінності (добро,любов, справедливість, милосердя, порядність), життя наповнюється змістом, а душа людини збагачується. Життю, орієнтованому на добро, не загрожує знищення всього людського в людині).

2. Домашнє завдання
Схарактеризуйте образ Кандити

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків світової літератури 7 клас | Додав: uthitel (20.04.2017)
Переглядів: 478 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]