Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Конспекти уроків світової літератури


Е.Сетон-Томпсон «Лобо». Короткі відомості про письменника. Авторські спостереження за світом природи.
Тема: Е.Сетон-Томпсон «Лобо». Короткі відомості про письменника. Авторські спостереження за світом природи.
Мета: познайомити учнів із життям та творчістю письменника, художника, натураліста Сетона -Томпсона; дати розуміння поняття «оповідання»; розвивати мислення, вміння уважно сприймати інформацію, виховувати любов до тварин; пробудити інтерес до творчості письменника.
Обладнання: портрет Е.Сетона-Томпсона, виставка творів письменника, мультимедійна презентація ,аудіозапис «Голоси птахів», відеосюжет . Фільм «Лобо – володар Курумпо», «учнівський вернісаж» ілюстрацій.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок.
Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти

--Емоційно-ціннісна лінія: формування духовно-емоційного світу учнів,

етичних позицій, світоглядних уявлень і переконань про природу.

--Літературознавча лінія: поняття «тема», «ідея», «оповідання», «пейзаж».

--Культурологічна лінія: пейзаж у літературі та в інших видах мистецтва.

--Компаративна лінія: елементи фольклору в літературних творах про природу.

Очікувані результати

--відтворювати події оповідання в хронологічній послідовності;

--розмірковувати над сенсом протиставлення світу тварин і світу людей;

--характеризувати основних персонажів оповідання й висловлювати

своє ставлення до них;

--виразно читати опис вожака й висловлювати своє судження про

його роль у творі.

Природу неможливо побачити очима,
її можна лише зрозуміти розумом
і відчути серцем.
Д. Адамс

Хід уроку
І.Організаційний момент. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
(Звучить запис «Голоси птахів»)
Слово вчителя:
Природа — світ краси і правди, які щоразу по-новому відкриває кожна людина для себе. Говорять, що природа – наша мати. Вона дає людині все необхідне для життя. Що може бути кращим за тепле сонце, величні гори, грайливе море, квітучі дерева навесні, спів птахів? Світ природи багатий і різноманітний.
Придивіться до природи, прислухайтеся до її звуків, вдихніть аромат її пахощів, і вона вам відкриє чарівний і дивовижний казковий світ, подарує надзвичайну красу. Адже краса природи безмежна, вона здатна наділяти людину таємничою силою, що западає в душу і робить її безсмертною. А людина — це невіддільна частина природи, без неї їй не прожити.
Для чого людині захоплюватися красою природи, що це їй дає? (Відповіді дітей.)
Краса природи має здатність робити людину доброю, співчутливою і турботливою. Людина здатна багато чого робити, але без любові і доброти вона може стати жорстокою і бездушною, а краса робить її чуйною і ніжною. Завдяки цій красі серце людини стає добрішим, здатним відчувати найніжніші й найтонші порухи душі. Краса природи — це велика сила! Сила, яку «неможливо побачити очима, її можна лише зрозуміти розумом і відчути серцем». (Робота з епіграфом)
Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з творчістю канадського письменника, про якого можна сказати: «Він бачив природу очима, розумів її та відчував серцем»- Сетон-Томпсон.
ІІ. Засвоєння нових знань.
1.Короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника.
(«Рольова гра»)
- Діти,до нас у гості завітав письменник Ернест Сетон-Томпсон. Тож надамо йому слово!
Учень-письменник:
- Я народився в Англії у 1860 році. Мій батько був людиною заможною,власником 10 суден,які перевозили товари в усі кінці світу. У нас була велика родина, я був наймолодшим,десятою дитиною в сім’ї.Коли мені виповнилося 6 років, уся наша сім’я переїхала до Канади,там, в Торонто, я пішов до школи.Весь свій вільний час я проводив у полях,лісах,спостерігав за життям тварин та пташок. Ще до закінчення школи я вирішив стати натуралістом.Але батько був проти бо ця професія не давала змоги заробити багато грошей. Він вважав, що краще вчитися на художника, малюючи своїх улюблених тварин. Тому я почав малювати. Мене навчав місцевий майстер.Пізніше я вступив до місцевої художньої школи, де отримав золоту медаль. У 1879 поїхав до Лондона вступати в Королівську Академію Мистецтв. Але тільки наступного року я був зарахований і дістав можливість пройти семирічний курс навчання. Найбільшою втіхою для мене тоді було

відвідування зоопарку, де я просиджував цілими днями, роблячи ескізи тварин. Але провчився я в академії недовго. Постійна потреба в грошах, голодування надірвали молї сили, і я змушений був повернутися додому в 1882 році.
Оселився в Манітобі й повернувся до своєї улюбленої справи - спостереження за тваринами.
Вчитель:
- А коли у вас проявився інтерес до природи, коли ви зрозуміли, що природа-це ваше життя!

Учень-письменник:
- Ще в дитинстві я пройнявся любов’ю до тварин. Коли був маленьким, то з великим захопленням слухати мамині казки ,такі,як «Червона Шапочка», «Вовк та семеро козенят» і мої симпатії частенько були на боці вовка. Любив вирізати із дерева різні фігурки звірів,птахів. Коли підріс ,то почав замислюватися про тяжкі й нерідко драматичні взаємовідносини між людиною і природою, про необхідність захищати її від людських бажань, які шкодять природі.
Вчитель:
- У нас в Україні ваші твори читають і діти, і дорослі. Найбільшою популярністю користуються такі твори як "Моє життя", "Мої дикі друзі", "Доля гнаних", "Тварини-герої", "Дикі тварини у себе вдома", "Підручник лісовика", "Євангеліє червоношкірого", "Рольф у лісах", «Маленькі дикуни». У вас багато наукових праць.
Учень-письменник:
- Так-так, я отримав за них найвищу нагороду США -золоту медаль «Еліот». У своїх працях я звернув увагу вчених на необхідності глибшого вивчення поведінки тварин.
Вчитель:
- Дякуємо Вам,шановний Е.Сетоне-Томпсоне, за таку цікаву розповідь про себе.
Учень-письменник:
- Хочу побажати всім - живіть в гармонії з природою!Хай знайомство з моїм оповіданням «Лобо» стане для вас хорошим життєвим уроком!
2.Робота над теорією літератури. Робота з підручником.
Оповідання – прозовий художній твір невеликого обсягу, в якому зображено одну або кілька подій із життя персонажа (або кількох персонажів).

3.Робота з текстом.
(Звучить запис «Вовк»)
Вчитель:
- Це Лобо! Головний герой оповідання ,з яким ми будемо знайомитися на наших уроках.Це величезний вожак зграї сірих вовків - Лобо, який спустошував долину Куррумпо протягом багатьох років. Його гучне ревіння, добре відоме всім пастухам, лякало весь населений край північної частини Нової Мексики.
- Випереджувальне завдання учнів:
- наукова інформація про вовків.
- Творча лабораторія:
Аналіз учнівських ілюстрацій до твору
Фізкультхвилинка. Діти встають зі своїх місць.
Раз! Два! Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Усі веселі.
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
У вагони дружно сіли.
4.Відеосюжет . Фільм «Лобо – володар Курумпо»
5. Бесіда за змістом твору «Лобо» (з опорою на цитати).
- Що ви можете розповісти про головного героя оповідання «Лобо»? (Лобо – вожак стаї, великий вовк)
- Чому всі вважали Лобо наймудрішим вовком у зграї? (Він був досить розумним, легко розпізнавав, де на нього поставлені пастки та обминав ті місця)
- Хто така Бланка? (Біла красива вовчиця, сильна, горда)
- Як Лобо відносився до неї? (Кохав)
- Згадайте ,що сталося з Лобо, таким мудрим і хитрим, чому він схибив? (Коли Бланка потрапила у капкан, Лобо хотів її врятувати. Про себе він не думав, тому і прорахувався)
ІІІ. Підсумки. «Мікрофон»
- Найбільше мені запам’яталося про Е.Сетона-Томпсона…
- Як ставиться автор до Лобо та його зграї?
ІV. Домашнє завдання.
Переказувати оповідання ,вивчити відомості про Е.Сетона-Томпсона.
Завдання для творчих груп:
- «Художники»-намалювати малюнки до твору «Лобо»
- «Фольклористи»-підготувати загадки ,прислів’я та приказки про вовка.
- «Зоологи»- підготувати повідомлення про вовка.

Можливо Вам це буде цікаво 


Категорія: Конспекти уроків світової літератури | Додав: slbabenko (23.11.2015) | Автор: Світлана Леонідівна Бабенко E
Переглядів: 1128 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]